Tuesday, June 16, 2009

Lambaian Malaysia

Pemandangan rumah kenduri di Weng,Baling Kedah yang masih mempertahankan sistem makan hidang dan gotong royang dlm masyarakat. Menu utama-Gulai Daging Batang Pisang dan kerabu umbut batang kelapa.Sodap...., tambah nasi 2 kali tau! Mana taknyer,selalu dok makan kenduri katering jer.

Parit Ban


Atas pokok pisang, bawah pokok padi. Snap photo dlm keta jer.


Pemandangan yang biasa dilihat di kampung2 di Malaysia. Tak ada yang menarik jika selalu berulangalik masuk kampung atau pi kenduri kendara rumah kawan2 atau saudara mara.

Pokok padi, pokok pisang,pokok getah, sawit, parit ban, sungai etc. Masa pi makan kenduri kahwin kat Weng,Baling Kedah, makan gulai batang pisang pastu dapat teloq ayam sorang sebiji.
Biasa lah.....kat Malaysia ni camtu, tapi nak kasi best masa pi jalan-jalan tu, kita snap photo dan bila balik kita lihat kembali benda2 yang remeh tu yang selalunya kita tak peduli. Pastu, slowly cuba menghargai kecantikan alam dan budaya yang wujud disekeliling kita. Baru kita tau yang kita patut bersyukur tinggal di Malaysia yang subur tanahnya sepanjang tahun, aman negerinya dan banyak benda boleh kita buat untuk memakmurkannya sebelum kita kembali ke tanah.
Petikan dari Nabil......"Lu pikir lah sendiri"




2 comments:

Ahau - Dee said...

Betul tu ... kita selalu take things for granted dan tidak menghargai benda-benda yang di depan mata.

Bila dah jauh di tempat orang ni baru lah aku rasa semua tu ... 5 star for this post : )

Mazlizan bin Mohamed said...

Aku baru tahu ,boleh tak komen2 kat sini.Ketinggalan sikit bab2 nie...anyway,thanks komen kat sini.Aku citer2 mcm hang juga,tak mau peningkan kepala,five star tu hebat sangat kot!

Mari nyayi pelan-pelan